Koi Produktionsbyrå

Detta bidrag är en viktig del för att nå visionen ett jämställt Värmland.

”För oss på Koi är jämställdhet självklart. Att skilja män och kvinnors rättigheter och möjligheter är för oss helt oförståeligt. På Koi arbetar idag tre kvinnor och en man, och jag (kvinna) leder företaget. Jag är för övrigt även yngst på Koi.”

> Mer information om Koi Produktionsbyrå.

Kontaktperson: Kristina Öijeberg, koi@koiproduktion.se, 0734-36 80 90.

Succé för nya jämställdhetsstatistiken

Vi har redan fått beställa fler fickhandböcker AHA Värmland ”På tal om kvinnor och män 2016” eftersom beställningarna rullar in. Väldigt roligt och bra! Här följer ett exempel på hur statistiken kan användas i en gymnasieskola. Beställ fler exemplar på www.ahavarmland.se.

Erik Andersson (gymnasielärare): Jag har använt mig av häftet ”På tal om kvinnor och män” i mitt arbete som gymnasielärare i samhällskunskap. Detta har rört sig om en VUX-klass som läst kursen Samhällskunskap 1b på Spångbergsgymnasiet i Filipstad nu under hösten. Detta är en kurs som täcker in många områden under relativt kort tid så en av anledningarna till att jag ville använda mig av jämställdhetsstatistik var att jag på det sättet kunde jobba med två punkter i det centrala innehållet på samma gång; dels den som säger att kursen ska behanda ”Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap” och dels den som tar upp ”Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys och källkritik”.

I min planering hade jag tänkt inleda kursen med ett avsnitt med sociologiskt fokus eftersom det ger en bra känsla för det samhällsvetenskapliga ”tänket” och tar upp vardagsnära frågor på ett sätt som kan vara mer lättillgängligt för elever som inte är vana vid ämnet. Men samtidigt ville jag förmedla att de saker vi tittade närmare på (ff.a. klass, etnicitet och genus) inte bara är frågor om tyckande och tänkande utan att man bedriver empiriska studier och forskning även inom samhällsvetenskapen, och då kändes statistik som ett lättillgängligt material att jobba med. Att länsstyrelsens material visade statistik för såväl länet som riket var också lämpligt eftersom det kunde ge en bild av de olika nivåerna i det svenska samhället, inte minst med tanke på att en stor del av eleverna i kursen var utlandsfödda och inte varit i landet speciellt länge. De delar i materialet vi jobbade med mer specifikt var statistiken över de vanligaste yrkena bland män respektive kvinnor i länet, vilket vi kopplade till en diskussion om hur normer och förväntningar utifrån genus påverkar människors självbild och idéer om vad som är socialt gångbart. Detta blev särskilt tydligt i materialet med tanke på att en yrkesgrupp (vård och omsorg) var såpass dominerande bland länets kvinnor medan det för männen inte fanns någon motsvarande dominerande yrkeskategori. Vidare fick eleverna i uppgift att med hjälp av materialet ta reda på hur statistiken kring misshandelsfall i länet såg ut; vilka skillnader det fanns mellan könen när det gällde platsen misshandeln skedde på och vilken relation brottsoffret hade till förövaren. Utifrån detta fick eleverna sedan resonera om vad detta ger för bild av sociala mönster och arenor (offentligt/privat) kopplat till kön och hur våld drabbar människor på olika sätt.

Sammanfattningsvis så fungerade såväl avsnittet som materialet bra, många tyckte att det var intressant att titta på statistik även för saker som vi inte tog upp explicit i undervisningen. De svårigheter som vissa upplevde bedömde jag som att det hade mer att göra med en allmän ovana att tolka statistik och diagram än att materialet i sig skulle vara svårtillgängligt, det kan därför vara bra inför framtiden att prata med elevernas mattelärare så att man kan använda materialet efter att de gått igenom grunderna i matten, eller utarbeta ett ämnesöverskridande projekt kring det som möter mål i båda kurserna. Detta blir dock svårare på vuxenutbildningar eftersom eleverna där läser olika ämnen. Jag ser även möjligheter att återkomma till materialet i de fördjupningskurser som elever på samhällsprogrammet kan läsa inom exempelvis arbetsmarknad och juridik, där man kan göra lite större arbeten kring det än det vi gjorde i denna grundkurs.

Coop Värmland

Detta bidrag är en viktig del för att nå visionen ett jämställt Värmland.

”I en servicebransch som vår är det av största vikt att föreningen värnar om det omfattande humankapital som föreningen besitter i form av sina medarbetare. Under 2016 introducerades en helt ny HR-strategi som omfattar föreningens samtliga medarbetare. HR-strategin berör både rekryterings-, utveckling-, arbetsmiljö, samt styr- och policydokument. För att hjälpa de medarbetare som tvingats lämna sina jobb har också stora resurser vidtagit i samarbete med omställningsföretagen Antenn och Startkraft, Arbetsförmedlingen, Trygghetsfonden och Trygghetsrådet, för att på bästa sätt hjälpa de medarbetare som tvingats att lämna sina arbeten inom föreningen. Föreningen är också aktiv i samhälls- och sociala frågor. Exempel på det är språkpraktikanter, samarbete med regionala sociala kooperativ samt We Effect, kooperationens egen biståndsorganisation.”

> Mer information om Coop Värmland.

Kontaktperson: Klas Olsson, klas.olsson@coopvarmland.se, 010-410 81 02.

Iris Hadar AB

Detta bidrag är en viktig del för att nå visionen ett jämställt Värmland.

”Iris Hadar AB finns på en mängd orter i hela Sverige, men har i Värmland kontor i Karlstad, Säffle och Torsby. Vi arbetar på uppdrag av kommuner, myndigheter och privata företag i olika insatser som syftar till att stötta och stärka individer, som är i behov av extra stöd, i och inför utbildning och anställning. Detta genomförs via kartläggning och därefter individuellt stöd i form av till exempel personligt stöd, anpassning av arbets- eller studieplats och kompensation av funktionsnedsättningen.

Iris Hadars vision är följande:

Genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapar vi ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Vi är språngbrädan från utanförskap till egen försörjning.

Vårt bidrag till visionen Ett jämställt Värmland är att vi i vårt arbete strävar mot att alla, oavsett bakgrund och eventuella funktionsnedsättningar, ska ha samma värde och ges samma möjligheter och chanser att lyckas i studie- arbets- och vardagsliv.”

> Mer information om Iris Hadar.

Kontaktperson: Isabella Helldin, isabella.helldin@iris.se, 08-39 92 00.

FUB Karlstad med omnejd, FUB Värmland

Detta bidrag är en viktig del för att nå visionen ett jämställt Värmland.

”Sprider information om funktionshinder och kunskap om olika funktionshinder som bl.a. Utvecklingsstörning och öka förståelsen och möjligheten att personer med olika funktionshinder skall kunna delta i samhällsdebatten och att samhällets resurser skall utvecklas för att möta personer med olika funktionshinder?”

> Mer information om FUB Värmland.

Kontaktperson: Annakarin Snahr, info@fubkarlstad.se, 070-605 26 20.

Carin Coach AB

Detta bidrag är en viktig del för att nå visionen ett jämställt Värmland.

”I våra samarbeten upplever vi dagligen hur kompetens, vilja och personlig inställning bildar som en egen kategori, där t ex. kön, ålder, etnicitet blir underordnat. Vi ser konkreta resultat av hur ett jämställt samhälle öppnar för möten som utvecklar och korsbefruktar verksamheter. Det växer vidare och vi har döpt det till Samkundskap.”

> Mer information om Carin Coach AB.

Kontaktperson: Carin H Bladh, carincoach@gmail.com, 070-399 15 73.

Annica Tolléns Företagsservice AB

Detta bidrag är en viktig del för att nå visionen ett jämställt Värmland.

”Vi arbetar aktivt med våra värdegrundsfrågor vi vill ska råda på vår arbetsplats där jämställdhet är en del av detta och berör både kunder, samarbetspartners och våra nätverk. Vi har en öppen arbetskultur som bygger på Mod, Omtanke, Resultat och Passion. Genom ett högt engagemang och mycket glädje har vi dessutom kul på jobbet, varje dag. På så vis blir arbetet både roligare och effektivare. Vi arbetar på olika nivåer för att kvalitetssäkra en sådan kultur.”

> Mer information om Annica Tolléns Företagsservice AB.

Kontaktperson: Annica Tollén, info@foretags-service.se, 070-303 01 02.

Haha ska ge jämställdhets-AHA

Nu startar jämställdhetskampanjen AHA Värmland. Med humor och fakta vill Länsstyrelsen Värmland och Region Värmland nå nya målgrupper, framförallt den yngre generationen, för att öka jämställdheten i Värmland.

> Besök www.ahavarmland.se där du även kan beställa handboken.

Här hittar du massor av fakta och statistik om hur det ligger till med jämställdheten i Värmland. Det är något vi undersöker vartannat år för att skapa medvetenhet och förändring. Den här gången tog vi även hjälp av några av Sveriges främsta stå upp-komiker för att nå ut ännu bredare. Vår förhoppning är att HAHA ska skapa mer AHA.

> Handboken som pdf.